top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverHandbiker Carmen

Het tropische WK 2018

Bijgewerkt op: 3 okt. 2018



Voorbereiding WK 2018

Na een week met de volledig selectie, in voorbereiding op het WK, te hebben getraind in Ellecom (Gelderland) is het tijd om alles in te gaan pakken. 29 juli vertrekken we met de hele selectie richting Maniago, Italië waar van 2-5 augustus het WK zal plaatsvinden.

Na de Wereldbeker in Emmen begin juli en het trainingskamp zijn de verwachtingen hoog voor het Nederlands team.

Parcoursverkenning

Het WK begint voor mij met heel veel vertrouwen als ik eenmaal het parcours heb verkend. Ik weet waar mijn sterke punten liggen. Het is een zwaar klim parcours. Verder is het een mooi afwisselend parcours dat voor een deel door het centrum van Maniago loopt.

Dit WK hebben we een hele uitgebreide staf bij ons met o.a. de coaches een bewegingswetenschapper en masseurs. Tijdens het trainingskamp in Ellencom is onder leiding van de bewegingswetenschapper en diëtist voor iedere renner een eigen (hitte) protocol gemaakt wat hij of zij nodig heeft/prettig vindt. Het uitproberen en testen van dit protocol op het WK in Maniago is ter voorbereiding op de extreme temperaturen in Tokyo tijdens de spelen van 2020.

Start WK

De eerste dag van de wedstrijden eindigt met 4 gouden medailles op de tijdrit voor de handbikers. 3 augustus is het de beurt aan de tandems, cyclingcategorie en de mannelijke kniezithandbikeklasse. Deze tweede dag eindigt met met 3 keer zilver en 1 goud.

4 augustus beginnen de vrouwen handibikers vroeg in de ochtend aan hun wegrit. Voor mijn categorie is dit 2 rondes van 13,6 km. De eerste ronde verloopt voor mij vlekkeloos. In de tweede ronde heb ik op hetzelfde deel van het parcours een snellere tijd. Maar net voordat ik de brug op ga richting de voet van de korte klim rijd ik lek. ‘’He shit neeeee niet nu denk ik’’ Ik ben inmiddels al flink uitgelopen op mijn tegenstander. Ik had namelijk als doel gesteld om op dit parcours in 1 uur 10 te finishen. Dit zit er helaas niet meer in. Maar gelukkig kan ik door hulp van de Zwitserse ploeg de schade beperkt houden en finish ik alsnog met een ruime voorsprong van 9 min. Als ik eenmaal voor de tweede keer op het podium sta besef ik het pas echt goed: Ik heb het gewoon geflikt. Ik heb mijn titels geprolongeerd. GOUDDDD!!!! zowel op de tijd- als wegrit.

In de middag zijn de mannenhandbikers aan de beurt voor hun wegwedstrijd. Dit resulteert in 2x goud en 1 keer brons na twee zeer spannende races.

Einde WK

De laatste dag is het de beurt aan de tandems en cycling. Maar door o.a. veel mechanische problemen zijn er geen plakken. Maar na het opmaken van de eindstand in het medailleklassement heeft Nederland een 3e plek behaald.

Die middag worden alle bussen met tassen en materiaal weer ingepakt voor de terugtocht .

Als afsluiting van het ontzettend succesvolle WK in Italië met meer gouden plakken dan vorig jaar, gaan we de laatste avond met heel het team uiteten. En als dank hebben we voor de begeleiding een taart geregeld.

De volgende dag vetrekken we met het vliegtuig vanuit Venetië richting Nederland. Al met al kan ik terugkijken op een fantastisch WK.


0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page